ISRAEL SHELANU

Meie Iisrael - 5 - mai 2015 / Ijar 5775

 
B"H
 
Rabi blogi
Elu illusioonides

הרב שמואל.jpgVahel meeldib inimestele elada illusioonides, positiivses mõttemaailmas elavat inimest nimetame tavaliselt optimistiks, negatiivses – pessimistiks.

Mul on sõber, kel kord valutas kõht. Selle asemel et minna arsti juurde, külastas ta hoopis guuglit. Doktor guugel ütles talle, et tal on raske haigus. Lõpuks jõudis sõber oma hädaga ka arsti juurde. Arst pani talle diagnoosi ja ravi – lugeda vähem guuglit.

Väga paljud noored suhtlevad feisbukis ja loevad, kui palju „laike“ nad on kogunud. Kui samad noored aga kohtuvad, pole neil teineteisele midagi öelda, sest nad ei ole harjunud suhtlema otse.

Samasugused illusoorsed suhted võivad valitseda ka perekonnas, laste ja vanemate, ema ja isa vahel. Vahel mõeldakse: “Kõik on korras, kas ma pole tubli, elu on super!“ Tegelikult võib see olla vaid illusioon, mille taga on pealiskaudne suhtlemine, ja olukord on hoopis vastupidine.

Samasugune võib olla ka meie, juutide elu. Hiljuti tähistasime Pesahi. Sederi esimesel õhtul tunneme end vaba inimesena, peaaegu kuningana. Vahel me unustame, et see on vaid esimene samm teel, et on vaja astuda ka kõik järgmised 49, et jõuda Siinai mäeni, kus meile antakse Tora. Need 49 päeva on meile antud selleks, et võiksime mõelda ja mõtestada.

Mulle ei meeldi sõna „probleem“, õigem oleks öelda „väljakutse“, sest probleem on midagi, mis meid surub alla, väljakutse aga seisab meie ees kui võimalus, millega hakkama saada. Alguses vajame tõesti oma ellu positiivset illusiooni – kui eesmärki, sihtpunkti, mis on meile antud, mille poole liikuda, mille kallal töötada. Ei piisa „laikidest“ feisbukis, on tarvis kohtuda, helistada, suhelda otse.

On tarvis reaalselt austada vanemaid, pidada šabatti, täita teisi käske. Kuid eriti nõutakse meilt 49 sammust kahte: hesedit ja gvurad. Hesed – see tähendab teha head, teha iga päev, teha reaalselt, mitte justnagu... Gvura tähendab, et meie teel on väljakutse, see võib olla näiteks haigus. Juba teadmine, et oleme haige, on pool sammu tervenemiseks. Kui teame, et ei ole õige elada illusioonides, siis oleme juba astunud pika sammu. Illusiooni asemel vajame püstitatud eesmärki, mille poole hakkame püüdlema, mille heaks pingutame ja teeme tööd.

Ma loodan, et kõik meie unistused täituvad. Soovin kõigile palju jõudu ja edu tööks reaalses elus! Valmistugem tõeliselt ja rõõmuga Siinail Tora vastuvõtmiseks!

 
Juudi pühad
Shavuot

LuchosJ-l andis Tora juutidele Siinai mäel rohkem kui 3 300 aastat tagasi. Igal aastal Shavuot´i püha ajal annab J-l meile „uuesti“ Tora.

Sõna Shavuot tähendab „nädalaid“. See tähistab 7 nädala lugemise lõpetamist, mida me tegime Paasapühast kuni Shavuot´ini. Järg...

 
Shavuot
Kas küsimusi on? Küsimusi ei ole...

Rabi Berl Lazar

Endise NLiidu juudid teavad ja armastavad väga Simhat Tora püha tantsudega ja Pesahi matsaga. Isegi kui on võimalik kohata juuti, kes ei söö Pesahi ajal matsad, on ta vähemalt kuulnud, et seda tuleks teha. Ka Yom Kipur on juutidele teada päev. Kuid Shavuoti pühadest teavad nad vähe, kuigi just need pühad on juutidele kõige olulisemad – just sel päeval valis Kõigekõrgem meid kõigist maailma rahvastest ning andis meile Tora. Järg...

 
Üleilmsed Seadused
Käsud Noa järeltulijatele Kabala valguses

Jermijahu Bindman

Nagu on kirja pandud Raamatutes, Kõigekõrgem lõi Maa mitte “tühjuseks, Ta lõi selle asustamiseks.“ See eeldab tsivilisatsiooni sellist käitumist, mida on võimalik saavutada ainult siis, kui kõik maailma rahvad, mittejuudid, hakkavad täitma Noa Seitset Käsku. Selleks et astuda Mashiahhi ajastusse, peavad J-mala Seadused, mille Ta andis Tora kaudu, olema levinud kogu inimkonnale.

Babüloonia Talmudi järgi on need seadused järgmised. Järg...

 
Küsimus Rabile
Kas judaism on Seadus või Usk

Задай вопрос раввинуKüsimus: Mõnikord kuuleb teiste usutunnistuste esindajatelt, et meie usk, judaism, sarnaneb rohkem Seadusele kui Usule. Nad toovad näiteks judaismi paljusid käitumisnorme, peaaegu iga oma sammu kontrollimist. Kuidas Teie vastaksite sellele küsimusele?

Vastus: Usuküsimus on tähtis igas religioosses maailmavaates. Vale arusaamine usu kohast judaismis on harimatuse küsimus. Kõik need religioonid on saanud oma usu juutidelt. Tänapäevases mõistes tähendab usk ettekujutust tunnetamatust Loojast, Kes juhib maailma, Kes annab inimestele käitumisjuhised, tasub ja karistab loodut vastavalt nende tegevusele. Nii on kirjas Tanahis (Toras, Kirjades, Prohvetites). Just juutide kaudu tuli monoteism maailma usunditesse.

Erinevalt paganlikest eelarvamustest, kus kummardatakse esemeid, et vaigistada oma hirme ja piiratust, ei seosta monoteism autasu või karistust patu või kõrgemate jõugude tegutsemisega, vaid inimese käitumise ja tema iidoli lähedusega, mis põhineb seaduste täitmisel.

Kust tekivad süüdistused, et judaismis puudub usk? Asi on selles, et meie targad rõhutavad mitte ainult usu jõudu, vaid ka selle piiranguid. See tähendab, et usu olemasolu iseenesest ei anna inimesele veel soovitud tulemust. Usl peab olema inimese käitumise aluseks, täitma endaga inimese kõik tegevused. Selleks ongi vaja Seadust, mis neid reguleeriks. Kuid Seadus ei asenda usku, vaid aitab seda realiseerida.

Tegutsemine ilma usuta nagu ka usk tegudeta on ebatäiuslik. Kuid kui küsida, kumb neist kahest variandist on hullem, siis judaismi seisukoht siin on ilmselt teine kui teistes religioonides. Tegevusest ilma usuta võib saada tee usu leidmisele, mis on algselt varjul inimese hinges. Kuid kui usk on ilma tegudeta, täpsemalt öeldes, kui tegevused ei vasta usule, võib tekkida sisemine vastuolu, mis võib viia kurjuse ja hävinguni.

 
Juhtum elust

Rabi Šaul-Aizek Andruštšak

Räägitakse, et kord tegi rabi Pinhas Koritsast ümberlõikust ühele oma hassiidi pojale.

Mitte miski ei ennustanud probleemi. Ja järsku selgus, et imiku verejooks ei peatu. Prooviti kõikvõimalikke vahendeid, mida kokkutulnud rahvas soovitas - ei mingit mõju.

Rahvas satub loomulikult juba paanikasse. Rabi Pinhas ei tunne end samuti hästi. Ta tegi kõik, mida oskas, kuid miski ei aidanud. Laps võib verest tühjaks joosta.

Kõik see juhtus beit-midrashis (tarkusekojas). Sisse astub rabi Zuša Annopolist. Rabi Pinhas tõttab talle vastu, nad tervitavad kiirustades, räägivad olukorrast.

Rabi Zuša vaatab rabi Pinhast, seejärel väikemeest, tema kahvatunud isa, hirmunud külalisi, lauda suupistetega. Ja ütleb: „Meie Pühas Toras on öeldud otsesõnu: „Ja nähti J-malat (Elokim), söödi ja joodi...“ (Šmot, 24:11). Nähti Elokim (Iss-ndat) – tähendab nähti J-malikku rangust, teisisõnu oldi sattunud ebameeldivasse olukorda. Mida siis tehti? Õige – söödi ja joodi. Teeme meiegi sedasama – sööme ja joome. Ja J-mala abiga saab kõik korda.“

Rabi Zuši oli sedavõrd autoriteente isik, et kõik järgisid tema nõuannet. Istuti lauda. Enne kui pakuti sooja toitu, lõppes väikemehel verejooks ning isegi tema haav kasvas sealsamas kinni. Puna tuli lapse palgeile tagasi. Lühidalt – tänu J-malale!

 
Köögis
Juustukook

pool kl õli

1,5 kl täisterajahu

5 tl pruuni suhkrut

soovi korral 0,3 kl kookoshelbeid

Katteks: 500 g toorjuustu

400 g kohupiima

2 muna

1 kl suhkrut

3 tl maisitärklist

1,3 kl hapukoort

1 tl vaniljet

veidi soola

Segada jahu, õli ja suhkur, soovi korral lisada kookos. Segu suruda tihedalt vormi, küpsetada u 10 minutit, kuni kook muutub helepruuniks. Segada teised ained, lisada vahustatud munad ja segada veel kord. Valada vormi, küpsetada 1 t, jahutada. Kaunistada võib värskete puuviljade, marjade või purustatud pähklitega.

 
 
Estonian Jewish CenterEmail: [email protected]Phone: 372-664-43-70www.ejc.ee